بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یا SMM و مزیت‌های آن برای معرفی کسب‌وکارها و برندها

امروزه شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر، فیسبوک، اینستاگرام، لینکدین، تلگرام و غیره، بخش بزرگی از فضای کسب‌وکارها و حتی زندگی انسان‌ها را به خود اختصاص می‌دهند و گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و کامپیوتر، به‌عنوان ابزارهایی برای دسترسی به این فضای مجازی در اختیار کاربران قرار دارند. با گسترش روزافزون و توسعه فزاینده پلتفرم‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات و بازاریابی نیز همزمان با تغییر و دگرگونی‌ها مواجه شده‌اند و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، پدیده جدیدی در دنیای کسب‌وکار محسوب می‌شود.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، شاخه‌ای از بازاریابی اینترنتی است که با استفاده از پلتفرم‌های مختلف و با تولید محتوای مناسب و تخصصی برای بازاریابی در فضای وب و معرفی برندهای کسب‌وکار استفاده می‌شود. بزرگ‌ترین و موثرترین مزیت بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، دسترسی به مشتریان و مخاطبان جدید در حجم انبوه و در کمترین زمان است که به‌صورت مستیقم این امکان‌ را برقرار می‌کند.

در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، سئو (SEO) یکی از ابزارهای اصلی است که با بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو (SMO) و با استراتژی هدایت کاربران جدید به سمت وب‌سایت‌ها به‌کار گرفته می‌شود.

مزیت‌های دیگر بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، انتخاب هدفمند مخاطبان، معرفی و اطلاع‌رسانی برند به مخاطبان با کمترین هزینه و در سریع‌ترین زمان، افزایش فروش و سودآوری و ایجاد ارتباط مناسب با مخاطبان و مشتریان جدید و مختلف است.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی در ایران به‌رغم مزیت‌هایش، معایب و مشکلاتی هم به‌همراه دارد. ایجاد محدودیت‌ در استفاده از برخی پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی و فیلترینگ برای برخی از آنها مانند توییتر، تلگرام، فیسبوک و غیره، موانعی را برای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی ایجاد و دسترسی کاربران و مخاطبان را به این فضا محدود کرده است، به همین دلیل، کسب‌وکارهایی که تمایل به بازاریابی شبکه‌های اجتماعی دارند، به سمت بازاریابی و تبلیغات آنلاین، تبلیغات هم‌سان، بنری، نمایشی و غیره رومی‌آورند.

در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، گوشی‌های هوشمند به‌عنوان دستگاه‌های سبک و قابل حمل و دسترس در هر ساعت از شبانه‌روز، نقش بسزایی ایفا می‌کنند، تاجایی‌که گزارش‌ها و آمارهای رسمی نشان می‌دهد، حدود 70 درصد از بازدید سایت‌ها با گوشی موبایل انجام می‌شود. این آمار برای شبکه‌های اجتماعی که با گوشی‌های هوشمند قابلیت کاربری و دسترسی آسان‌تری دارند، به‌مراتب بالاتر است.

بنابراین، یکی از دغدغه‌های اصلی افراد و صاحبان کسب‌وکارها، حضور مدام و هدفمند در شبکه‌های اجتماعی به‌صورت تبلیغات، بازاریابی و برندینگ است و فضای گسرده، جذاب و با قابلیت‌های فراوان شبکه‌های اجتماعی این امکان را به کسب‌وکارها می‌دهد تا در سریع‌ترین زمان و با کمترین هزینه، انبوهی از مخاطبان و کاربران را به مشتریان جدید تبدیل کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست