
تاثیر و نفوذ گسترده شبکه اینترنت بر ابعاد و زوایای انسانها در سرتاسر جهان، امکان استفاده و دسترسی همگانی را به تمامی بازارها برقرار کرده است. ایمیلمارکتینگ (Email Marketing) یا بازاریابی ایمیلی، یکی از ابزارهای نوین در تبلیغات، بازاریابی و برندینگ محسوب میشود. در این روش، دیجیتالمارکتینگ، اهمیت ویژهای در بازاریابی محتوایی دارد و متخصصان دیجیتالمارکتینگ با استراتژی تولید محتوا برای محصولات و کسبوکارها، نقش مهمی در ایمیلمارکتینگ ایفا میکنند.
ایمیلمارکتینگ با تبلیغات ایمیلی و بازاریابی ایمیلی متفاوت است و باید آنها را از هم مجزا کرد. در تبلیغات ایمیلی که گستردهتر از ایمیلمارکتینگ است، یک پیام تبلیغاتی مشخص از طریق ایمیل برای افراد زیادی ارسال میشود که با خرید یک بانک ایمیل، امکانپذیر اما کمی با اخلاق حرفهای دور است، درحالیکه بازاریابی ایمیلی، ارتباط بلندمدت و دوسویه را با مشتریان در نظر دارد. این ارتباط با اجازه مشتری آغاز میشود و با جلب رضایت مشتری نیز تداوم مییابد.
در این روش، پیامهای ارسالی از دو طرف (تبلیغاتدهنده و مشتری)، فراتر از پیامهای تبلیغاتی است و برقراری و تداوم ارتباط بهتر با مشتری را به کمک ایمیل انجام میدهد. برای نمونه، ارسال ایمیل اطلاعرسانی تخفیفها یا معرفی محصولات و خدمات جدید، ارسال خبرنامه مقالات یا محتوای جدید، دریافت نظر مشتری درباره محصولات و خدمات ارایه شده، یادآوری خریدهای تکمیلنشده، ارسال پیامهای تبریک تولد و مناسبتی برای مشتری، ارسال فاکتور خرید و غیره در بازاریابی ایمیلی اهمیت دارد.
بنابراین، با رشد و گسترش اینترنت و ایمیل، تبلیغات هم راهی سریعتر و موثرتر برای بازاریابی و توسعه در فضای دیجیتال پیدا کرد و بازاریابهای تبلیغاتی روش تلفنی و حضوری را به صندوقهای ایمیل کاربران تغییر دادند و پیامهای تبلیغاتی را از این طرق برای مشتریان ارسال میکنند. البته فراموش نکنیم که تبلیغات ایمیلی با ایمیلاسپم متفاوت است و سرویسهای بزرگ ایمیل مانند جیمیل، Hotmail، AOL وغیره این امکان را برای کاربران فراهم کردهاند تا با زدن یک دکمه، اسپم بودن ایمیل را اعلام کنند. به علاوه، الگوریتمهای پیشرفته به صورت خودکار ایمیلهای ناخواسته را به پوشه اسپمها میفرستند. بهاینترتیب، بازاریابها در صورتی میتوانند به کسی ایمیل بفرستند که از سوی کاربر درخواست شده باشد.
کاربرد ایمیل از مرحله آگاهی مشتری تا پروسه وفادارسازی و نحوه استفاده از ایمیلمارکتینگ بهویژه در کمپین ایمیلی، اهمیت دارد. ازجمله مزیتهای ایمیلمارکتینگ، بازاریابی ارزان و سریع، بازگشت سرمایه، انعطافپذیری در تولید محتوا، متن، عکس، ویدئو، فایل و لینک، پایش مشتریان با استفاده از اطلاعاتی که در اختیار میگذارند، نیازسنجی و افزایش مشتریان و تهیه لیست مشتریان دایمی است.
موضوع مهمی دیگری که در ایمیلمارکتینگ باید به آن توجه کرد، شناسایی مخاطبان و تبلیغات مناسب و جذاب برای آنهاست.